The Waves

Life swings like a pendulum; backward and forward...

The Waves

Life swings like a pendulum; backward and forward...

موضوعات
بایگانی

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

من دریافتم که دوست داشته شدن، هیچ، اما دوست داشتن همه‌چیز است و هر روز بیش از پیش به این باور می‌رسیدم که آن‌چه زندگی ما را باارزش و شادمانه می‌سازد، چیزی جز احساس‌ها و دریافت‌های ما نیست. هر کجا که بر کره‌ی زمین، چیزی را می‌یافتم که می‌شد آن را خوشبختی نامید، می‌دیدم که از احساس‌ها تشکیل شده است... هر آن‌جا که انسانی از احساساتی قدرتمند بهره‌مند بود و با آن‌ها می‌زیست، هر آن‌جا که آن‌ها را از خود نمی‌راند و خوارشان نمی‌شمرد، بلکه پرورششان می‌داد و از آن‌ها سرخوش بود، خوشبختی، خود را نشان می‌داد. زیبایی نه دارنده‌اش را، بلکه کسی را نیک‌بخت می‌سازد که زیبایی را دوست دارد و می‌تواند ستایشش کند. 

 شادمانی‌های کوچک، هرمان هسه، ترجمه پریسا رضایی و رضا نجفی، نشر مروارید
۹۸/۰۷/۳۰ | ۲۱:۱۴
بلوط
تا آن‌جا که به یاد می‌آورم، نقش نویسنده را همواره و بیش از هر چیز در یادآوری دانسته‌ام، یعنی به فراموشی نسپردن، پاسداشت گذشته‌ها با واژگان، نوسازی یادبودها با کلام و توصیف مهرآمیز آن‌ها. گرچه بی‌شک در وجود من که نویسنده هستم، کمابیش چیزهایی از نقش آموزگار، پنددهنده و واعظ باقی مانده است که این خود از سنتی کهن و آرمان‌پرستانه سرچشمه می‌گیرد. اما من این امر را بیش‌تر به منزله‌ی پندی برای روح بخشیدن به زندگی و کم‌تر به مفهوم آموزش، مد نظر داشته‌ام. 
تامل یا نگاه به معنای تحقیق یا نقد نیست، تامل چیزی جز عشق نیست، تامل والاترین وضعیت دلخواه روح ماست؛ عشقی به دور از حرص و آز.

شادمانی‌های کوچک، هرمان هسه، ترجمه پریسا رضایی و رضا نجفی، نشر مروارید
۹۸/۰۷/۲۷ | ۱۸:۵۲
بلوط
کاش می‌تونستی لبه‌ی بالکنِ شمالی، توی سایه و خنکای نیم‌روز پاییزی بشینی و سیگاری بگیرانی. ولی می‌تونی روی سرامیک‌های سرد و سفید آشپزخونه، تکیه زده به اون یخچالِ تپل بایستی و ترانه‌ی دو ماهیِ گوگوش رو با صدای مامان بشنوی؛ لالایی یا زمزمه‌ی روزهای کودکی...
۹۸/۰۷/۲۶ | ۱۲:۱۴
بلوط
مکالمه‌ی این جلسه حول دوست‌یابی شکل گرفت. در نقش یه پسر باید مخ چهارتا از هم‌کلاسی‌هامو می‌زدم و هرکسی که دوستای بیش‌تری پیدا می‌کرد برنده بود. این صرفا یه بازی بود برای بهبود قدرت مکالمه‌ی انگلیسی ولی باید بگم تجربه‌ی ارزشمندی بود. اون لحظه که داری از خودت می‌گی و به آب و آتیش می‌زنی تا تاثیر خوبی روی مخاطبت بذاری و دلش رو به دست بیاری... به معنای واقعی کلمه "اوه مای گاد"! من توی شرح دادن خودم نابلدم و دو نفر یاری هم که بله رو دادن، صرف دوستی و آشنایی‌مون بود نه بابت فن بیان و احیانا پرستیژ چشم‌گیر من! 
حقیقتا قرار گرفتن توی این موقعیت خیلی سخت بود، واقعا سخت. و کوچک‌ترین درسی اگه به همراه داشت، برای من این بود که به دیده‌ی احترام بیش‌تری به پسرایی بنگرم که جرئت جلو اومدن دارن و شانس از خودشون گفتن رو محک می‌زنن. قطعا نه هر برخوردی، ولی گفتار و کردار نیک، ملتزم بازخورد مودبانه‌اس. 
۹۸/۰۷/۱۶ | ۲۰:۴۸
بلوط
اگه نگاهت دوبُعدی باشه، دیالوگ راستین کوهل می‌آد وسط: 
• Time is a flat circle. Everything we have done or will do, we will do over and over and over again - forever.

اما اگه سه‌بُعدی به ماجرا نگاه کنی، حرف کارل یونگ معنا می‌ده: 
• از لحاظ روانی، به صورت مارپیچی تحول می‌یابید، همواره به نقطه‌ای می‌رسید که قبلا آن‌جا بوده‌اید ولی این همان نقطه نیست. یا بالاتر است یا پایین‌تر. ممکن است شخصی بگوید "درست همان‌جایی هستم که سه سال پیش بودم." ولی من می‌گویم "سه سال را پشت سر گذاشته‌اید." 
این یعنی مختصات نقطه‌ی A سه سال پیش و امروز شما یکی نیست. 
۹۸/۰۷/۱۱ | ۲۳:۵۹
بلوط
1. The Ballad of Buster Scruggs - 2018 ‧ Drama/Comedy ‧ 2h 13m - IMDb: 7.3/10
2. Never Look Away - 2018 ‧ Drama/History/Romance ‧ 3h 9m - IMDb: 7.7/10
3. Stan & Ollie - 2018 ‧ Drama/Comedy-drama ‧ 1h 39m - IMDb: 7.2/10
4. Cold War - 2018 ‧ Drama/Melodrama ‧ 1h 28m - IMDb: 7.6/10
5. Roma - 2018 ‧ Drama ‧ 2h 15m - IMDb: 7.8/10
6. Girl - 2018 ‧ Teen ‧ 1h 49m - IMDb: 7.2/10
7. At Eternity's Gate - 2018 ‧ Drama ‧ 1h 51m - IMDb: 6.9/10
8. First Reformed - 2017 ‧ Drama/Thriller ‧ 1h 53m - IMDb: 7.1/10

Taboo - Television series - S01
Yellowstone - American drama series - S02
Killing Eve - Thriller series - S01
The Leftovers - American drama series - S01, S02

• میعاد در سپیده‌دم، رومن گاری، ترجمه مهدی غبرائی، نشر تندیس
• 7 مقاله‌ی ترجمان
۹۸/۰۷/۰۲ | ۲۳:۰۹
بلوط
جذابیت حکم به اینه که بیشتر وقت‌ها نمی‌تونی از قدرت خالی که توی دستته مطمئن باشی. یه وقت‌هایی روی آس‌ات هم حکم می‌آد و یه وقت‌هایی پنج‌ات می‌شه خالِ زمینه. حکم بازی‌ایه متکی به بخت و مهارت، رو کردن کارت درست توی زمان درست، قانون به‌هنگام بودن. سرنوشت هم همینه؛ توی مکان درست در زمان درست بودن، با همون قاعده‌ی بخت و مهارتِ خوب بازی کردن. 
۹۸/۰۷/۰۲ | ۱۴:۵۰
بلوط