The Waves

Life swings like a pendulum; backward and forward...

The Waves

Life swings like a pendulum; backward and forward...

موضوعات
بایگانی

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

یکی از بهترین نصیحت‌هایی که شنیدم این بود: «کمتر خودت باش».
آن زمان، من مفتون این عقیده بودم که هویتِ -به زعم خود- فیلترنشده‌ام را، ابراز کنم. فکر می‌کردم اگر مردم از من و حرف‌هایم خوششان نمی‌آید مشکل خودشان است، و من فقط باید خودم باشم. تلاش برای اصیل‌بودن، بیش از آنکه سبب ابرازِ یک خود غیرقابل تغییر در من شود، باعث تولید آن شده بود؛ خودی را تولید کرده بود که دیگر نمی‌خواستم باشم.

چرا «خودت باش» این‌قدر توصیه‌ی وحشتناکی است...؟ نخستین مشکلش این است که کاری است غیرممکن: یک خود فراگیر وجود ندارد، یعنی ما از خودهایی گوناگون ساخته شده‌ایم که از خلال خودآزمایی‌ها و تجربه‌هایی بی‌شمار رخ می‌نمایند. مشکل دوم اینجاست که امروزه، در باور عمومی، احساسات و تمایلات را به‌اشتباه خودشناسی تلقی می‌کنند.
برای زن‌ها و دیگر گروه‌های سرکوب‌شده بی‌نهایت دشوارتر است که در جهانی «خودشان باشند» که، در آن، مردان سفیدپوست و نازی‌ها دوره افتاده‌اند تا حقیقت خویش را بیابند. فیلسوفان فمنیست معتقدند که زنان مجبور شده‌اند به «دیگریِ» اجتماعی تبدیل شوند؛ لای چرخ تمامی فرآیندهای خودشناسی‌شان چوب گذاشته شده و آن‌ها را به بدن، و نه ذهن، فروکاسته‌اند. 

چه توصیه‌ای از «خودت باش» بهتر است؟ "مرتب از خودتان بپرسید آیا این همان آدمی است که من می‌خواهم باشم؟" و بعد، فقط انجامش بده. فکر می‌کنم این توصیه‌ی خوبی باشد. [بخشی از نوشتار ترجمان]
۹۸/۰۲/۲۷ | ۱۳:۰۱
بلوط
"happy or sad...?"
۹۸/۰۲/۲۷ | ۰۱:۲۵
بلوط
عبارت‌هایی همچون «سلامت» و «بیماری» اغلب معنایی دوگانه دارند.
تب را در نظر بگیرید. تب‌داشتن یعنی شما بیمار و ناسالم‌اید و نمی‌توانید بیشترین کارایی خود را داشته باشید. اما تب همچنین واکنشی سالم به حضور عفونتی باکتریایی در بدن است. اگر تحت چنان شرایطی تب نداشته باشید، واقعاً بیمار خواهید شد. خونریزی هم همین‌طور. خونریزی یعنی در وضعیت ناسالم بودن، اما اگر زخمی داشته باشید و خونریزی نه، نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر خواهد بود. از لحاظ‌ جسمانی، چیزی وجود دارد به نام راه سالمِ ناسالم‌بودن؛ به‌همین‌ترتیب، از لحاظ احساسی، چیزی وجود دارد به اسم راهِ خوبِ بدبودن. 

خشم همچون تب ارزشمند است: بدون تب مسیر عفونت تا مرگ بسیار کوتاه‌تر خواهد بود. همین استدلال بنیادی درباره‌ی حسرت، همدلی و اندوه نیز به کار می‌آید. آری، این‌ها راه‌هایی برای زخمی‌بودنِ روانی است؛ و خیر، این چیز بدی نیست. وقتی رویین‌تنی ممکن نیست، آسیب‌پذیری می‌تواند شکلی از سلامت باشد.

نفرتْ خشمِ بی‌درد است؛ خشم است بدون آسیب‌پذیری؛ خشم است بدون محبت... همه‌ی ما در جست‌وجوی فضاهای امنی هستیم که در آن‌ها می‌توانیم به نفرت خود اجازه‌ی شکوفایی بدهیم؛ به باغچه‌ی تحقیرمان رسیدگی می‌کنیم و آن را با دیوارهای حق‌به‌جانبی احاطه می‌کنیم. اما موضوع این است که در هر حال، نفرت راه بدی برای بدبودن است. [بخشی از نوشتار ترجمان]
۹۸/۰۲/۲۱ | ۲۱:۲۲
بلوط
97 یه عقب‌گرد بود که به از دست رفتن خیلی چیزها منجر شد. چیزهایی که دیگه نمی‌شه با همون شیوه و روشِ پیشین، بازپس گرفتشون. لازمه که سبک و سیاق‌ام رو تغییر بدم و از دریچه‌ای نو خواسته‌هام رو فرابخونم برای محقق شدن. جنگ بزرگ پیشِ روم، پیدا کردن معنا و جواب چراییِ پشت اتفاق‌هاست. ورطه‌ی بی‌پایان "خب که چی؟" رو پاسخ دادن؛ پاسخی که ارزشمند و پویا باشه و محرک زیستن. 

ماهیت "هدف یا آرزو" بودن اون‌چه که می‌خوام هنوز برام مبرهن نیست و تازه سوال جدیدی هم قد علم کرده: فلان چیز رو واقعا می‌خوام یا فقط می‌خوام که بخوام...؟!

در پی وضوح این جمله‌ام، باشد که بر من آشکار گردد:
"I know what I know, you know? If you don’t know, you don’t f..king know. do you?" Alfie Solomons
۹۸/۰۲/۲۱ | ۱۴:۱۷
بلوط
از بین سیصد و اَندی پست منتشرشده، نوشته‌ای هست که براتون هایلایت شده باشه و "سایه‌ی سفید" رو با اون محتوا به خاطر بیارین؟
۵ نظر ۹۸/۰۲/۱۲ | ۲۲:۵۶
بلوط
1. The Favourite - 2018 ‧ Drama/Comedy-drama ‧ 2h 1m - IMDb: 7.6/10
2. Bohemian Rhapsody - 2018 ‧ Drama/Biography ‧ 2h 13m - IMDb: 8.1/10
3. Mary Queen of Scots - 2018 ‧ Drama/History ‧ 2h 5m - IMDb: 6.3/10
4. A Star Is Born - 2018 ‧ Drama/Romance ‧ 2h 14m - IMDb: 7.8/10
5. Mary Poppins Returns - 2018 ‧ Fantasy/Adventure ‧ 2h 10m - IMDb: 6.9/10
6. A Private War - 2018 ‧ Drama ‧ 1h 50m - IMDb: 6.7/10
7. Beautiful Boy - 2018 ‧ Drama ‧ 2h 1m - IMDb: 7.3/10
8. Free Solo - 2018 ‧ Sport/Documentary ‧ 1h 40m - IMDb: 8.2/10
9. Modern Times - 1936 ‧ Drama/Romance ‧ 1h 29m - IMDb: 8.5/10

Game of Thrones - Drama series - S08
Peaky Blinders - British drama series - S01, S02, S03

• آنا کارنینا (جلد2)، لئون تولستوی، ترجمه سروش حبیبی، نشر نیلوفر
• گل‌های رنج، شارل بودلر، ترجمه محمدرضا پارسایار، نشر هرمس
• روان‌درمانی اگزیستانسیال، اروین یالوم، ترجمه سپیده حبیب، نشر نی (132ص)
• بهارنامه‌ی ترجمان و 7 مقاله 
۹۸/۰۲/۰۲ | ۲۳:۰۹
بلوط