The Waves

Life swings like a pendulum; backward and forward...

The Waves

Life swings like a pendulum; backward and forward...

موضوعات
بایگانی

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

The Woman in the Window - 2021 ‧ Mystery/Drama - IMDb: 5.8/10
War Horse - 2011 ‧ War/Drama - IMDb: 7.2/10

See - 2019 ‧ Sci-fi | IMDb: 7.6/10 - S01

• والدین سمی، سوزان فوروارد، ترجمه مینا فتحی، نشر درسا (روان‌شناسی رفتاری) 
• ظرافت جوجه‌تیغی، موریل باربری، ترجمه مرتضی کلانتریان، نشر کندوکاو (رمان) 
• زندگی خود را دوباره بیافرینید، جفری ای‌یانگ، ترجمه ساره حسینی‌عطار، نشر شمشاد (شناخت‌درمانی و طرح‌واره‌ها) 
۰۰/۰۲/۳۱ | ۲۳:۰۹
بلوط
"ظرافت جوجه‌تیغی" کتابیه که این‌روزها می‌خونم. رُنه، سرایدار سالخورده‌ی خوش‌ذوقی که شیفته‌ی هنر نابه و موسیقی فاخر رو تشخیص می‌ده و سینمای درخشان رو کشف می‌کنه و ادبیات ناب رو می‌چشه، با چنان وَجدی از کتاب‌ها حرف می‌زنه که مخاطب رو به هوس می‌اندازه. تشبیه صحنه‌ای از آناکارنینا به رخدادی که توازن روزمرگی‌هاش رو برهم زده، اون‌قدری دلنشین بود که تمام پاراگراف رو با لبخند خوندم چون تصویرهای ذهنی خودم از اون رمان زنده شد و هم‌پای جمله‌های رُنه، لوین رو به یاد آوردم. 
نوشته‌هایی که بن‌مایه‌شون ستایش ادبیات و وصفِ لذتِ مطالعه‌اس، خوندن‌شون کِیف مضاعف داره و برای من، اون دورنمای آرمانیِ نشیمن‌های کنار پنجره و منظره‌ای باز و بخار یه لیوان چای خوش‌عطر رو تداعی می‌کنه. 
۰۰/۰۲/۱۶ | ۱۸:۳۸
بلوط
امشب نامه‌ای رو تایپ کردم که جزو مراحل درمانِ کتاب بود: گفت‌وگو با والدین و مواجهه کردن آنان با آن‌چه اکنون بین شما می‌گذرد، رنجی که تحمل کرده‌اید و شرایط کنونی‌تان و در نهایت اعلامِ انتظارتان از آن‌ها و این‌که مایل‌اید چه نوع رابطه‌ای در چه میزان و سطحی، زین‌پس با پدر و مادرتان داشته باشید. 
و خب بیش‌تر مطمئن شدم برای اون سطح از شفافیت و خوداظهاری‌ای که روان‌شناسِ نویسنده مقصودشه، باید/ بهتره که جدا از خانواده‌ات زندگی کنی چون ممکنه شرایطی پیش بیاد که هر دو طرف نیاز به زمان داشته باشن برای هضم ماجرا و حتی برخورد و واکنشی رخ بده که کنار اومدن باهاش وقتی زیر یه سقف زندگی می‌کنین، ناراحت‌کننده و استرس‌زا باشه. در نتیجه یا باید خیلی کلی و شسته‌رفته و سانسورشده ویرایشش کنم، یا این‌که فعلا قیدش رو بزنم و موکول کنم به ایامی که مستقل زندگی خواهم کرد... 

+ شایدم این همون ترسیه که باید باهاش روبه‌رو بشم؟ خیلی بهتره که مشاوری داشته باشیم که در خصوص شرایط منحصر و ویژه‌ی ما، راهنمایی‌مون کنه. 
۰۰/۰۲/۰۸ | ۲۲:۱۸
بلوط
به حمدِ الهی تصمیم گرفتم در مورد کتاب و مقالاتی که می‌خونم یا فیلم و سریالایی که می‌بینم، بیش‌تر توضیح بدم و بنویسم. نه فقط بازنشر اطلاعات یا نقل قول متن و دیالوگ، بلکه روایتی با لحن و سبک خودم. 

والدین سمی کتابیه که رفتارهای نادرست پدر و مادرها در قبال فرزندان‌شون رو معرفی و واکاوی می‌کنه. خشونت‌های کلامی و فیزیکی، تحقیر و توهین‌ها، بی‌مهری و بی‌توجهی‌های عاطفی، تحمیل مسئولیت و وظایفی ورای سن کودک، ایجاد باورهای غلط و احساس گناه دادن به فرزند در صورت نقض اون باورها و تخطی از خواسته‌ی والدین و سایر مواردی که همگی زیرمجموعه‌ی رفتارهای ناسالمی هستن که والدین سمی و نادان در قبال فرزندان‌شون اتخاذ کردن. 
نکته‌ی مثبت این کتاب نه تنها معرفی و شناسوندن این سوء رفتارها به مخاطب، بلکه ذکر مثال‌های کلینیکی برای درک بهتر مطلب و موقعیت‌هاس. فصول بخش اول، شما رو با انواع مدل‌های والدینِ سمی آشنا می‌کنه و برای بخش دوم، که مواجهه و اقدام موثر در خصوص این مشکلات هست، آماده می‌شین. 
تاکید نویسنده روی آموزش، شناخت و ارتقای آگاهی فردی و جمعی در مورد مسائل روان‌شناختی و رفتارشناسیه و بارها ذکر می‌کنه: 
"شما مقصر بدرفتاری‌های والدین‌تان نیستید، اما اکنون مسئول هستید که اقداماتی موثر و مثبت در جهت اصلاح نقایص تربیتی و در نتیجه اصلاح رفتارهای خود و بازسازی سلامت روانی‌تان صورت دهید. مسئولیت شما شناخت و درمان خودتان است." 

 والدین سمی، سوزان فوروارد، ترجمه مینا فتحی، نشر درسا
۰۰/۰۲/۰۵ | ۲۱:۴۹
بلوط